Kogemused, millest kasvavad välja toimetulekuoskused eluks

18.07.2016
Blogi

Hobi annab lapsele võimaluse ennast väljendada, teha midagi sellist, mida ta väga armastab. Kui laps avastab endas uued anded ja saab täiskasvanult tuge nende arendamiseks, siis on tal võimalus ühel päeval end palju enesekindlamalt tunda ning tõuseb ka enesehinnang. Iga laps on andekas, tuleb vaid aidata tal peidus olevad võimed üles leida ja neid toetada – see on meie, täiskasvanute vastutus.

Kuidas aidata last hobi leidmisel?

Koostöös lapsega koosta nimekiri tegevustest, mida ta teha armastab. Aita tal avastada ka uusi tegevusi ning toeta uutest kogemistest osasaamist kas õppekäikude või koduste tegemiste kaudu. Appi saab võtta nii interneti videod kui ka raamatud, et lapse maailmapilti avardada. Aruta lapsega nimekirja kogunenud tegevused läbi ja sõeluge koos välja kolm peamist tegevust, millest võiks hobi välja kasvada ja mida on võimalik kodukohas harrastada.

Luba lapsel proovida erinevaid hobisid

Anna lapsele võimalus katsetamiseks ja õige hobi äratundmiseks. Ei ole mingit garantiid, et esimene valitud hobi lapsele kohe sobib. Väga paljuski mõjutab lapse hobi juurde jäämist tegevuse juhendaja. Laps tahab tunda ka huviringis, et ta on oodatud ja märgatud. Lase tal hobitegevust esialgu proovida paar nädalat, enne kui sellest saab talle kohustus, millele pühenduda pikemaks ajaks.

Huvi kadumine hobitegevuse vastu

Kui lapsel kaob huvi harrastuse vastu, siis võtke koos ette ajurünnak ja arutage läbi võimalikud põhjused, mis huvikaotuseni viisid. Vahest on lapsel endal juba uued sihid ja plaanid olemas, kuhu ja millise tegevuse juurde liikuda. Samas on hea enne uute otsuste vastuvõtmist kuulata ära lapse mõtted ja tunded, mis teda valdavad ning seejärel koostöös lapsega järgmised sammud astuda.

Nooremad lapsed kasvavad tihti hobidest välja ja neil on uudishimu paljusid huvitegevusi katsetada, anna lapsele võimalus erinevate kogemuste saamiseks. Kui see ei ole võimalik, siis aruta seda lapsega. Kui laps soovib hobist loobuda, siis ära sunni seda tegevust talle peale. Kui ajurünnak loobumise põhjustest ei vii hobitegevuse jätkamiseni, siis luba tal loobuda või aita leida uus tegevus. Sundimisega tekitame suhtlemistõkkeid lähisuhtes ning ebameeldivustunde seoses hobiga.

Ole oma lapse jaoks olemas ning toeta tema edu ja ebaedu kogemusi hobi kaudu. Olenevalt harrastusest ja vanusest vajabki laps kas rohkemal või vähemal määral täiskasvanu juhiseid. 

Noored ise oma hobitegevusest

Karina õpib muusikakoolis klaverit ja laulmist. Tegelikult oskas Karina natuke klaverit mängida juba enne muusikakooli astumist, sest kasvataja oli ise klaverit õppinud ning märkas tüdruku annet. Karina on kiire õppija, ta armastab muusikat kuulata ja ka ise luua. Tänu usinusele ja andekusele sai piiga minna kohe muusikakooli teise klassi. Karina soovib tulevikus saada lauljaks, kes oskab ka klaverit mängida. Tüdruk ütleb, et muusikakoolis käimine on teda palju rõõmsamaks inimeseks muutnud. Nüüd on lastekodus ka uus klaver ja lausa lust on uuteks muusikakooli tundideks valmistuda.
Karina tõdeb, et ilma heategevusfondi hobistipendiumita ei oleks ta muusikakoolis käia saanud, sest kool asub lastekodust kaugel ning asenduskodul nii palju raha ei ole, et saaks muusikakooli osalemis- ja sõidukulud katta.
Nüüd, mil Karina muusikakoolis käib, ei ole tal kunagi igav. Muusikaga tegelemine on piiga meelistegevus, sest see tuleb tal kõige paremini välja. Karina on õnnelik ka uute sõprade üle, kellega ta tänu muusikakoolile tuttavaks sai.

Irina suurimaks motivatsiooniks hobitegevusena trenni teha oli kaalulangus. Irina oli juba aastaid end kehvasti tundnud, sestap otsustas ta end kokku võtta ja järjepidevalt trenni tegema hakata, et kaal ja tervis korda saada. Kahjuks ei olnud asenduskodul piisavalt raha, et noore neiu spordiklubi igakuised osalustasud ära maksta. Tüdruk aga oli otsustanud, et tahab trenni tegema hakata ja taotles heategevusfondilt hobitegevuseks toetust. Nüüdseks on piiga kaalust alla võtnud ja püüab trenni ning tervisliku toitumisega vormi hoida. Ta innustab ka teisi asenduskodu lapsi sporti tegema ja tervislikumalt toituma.
Irina on õnnelik, et talle sattus nii hea treener, kelle juhendamisel sai ta palju teadlikumaks tervislikust toitumisest ja oma keha treenimisest. Motivatsioonitipp ja lubadus iseendale oli Irinal muidugi see, et kooli lõpetamise puhul lõpupeol kõige kenam välja näha. Tänu treeningutele tunneb ta end palju vastupidavamana. Pikad jalgrattasõidud ja rulluisudistantsid ei tundu enam nii koormavad ja rasked kui enne.
Oma toitumist on Irina asenduskodus elades päris tublisti korrigeerinud. Õnneks on see ka võimalik olnud, sest kasvatajad toetavad tüdrukut. Mõnikord on ta ise kogu perele süüa valmistanud ning suunanud teisi pereliikmeid tervislikumalt elama. Irina on rõõmus, et teda on üsna palju ka kuulda võetud. Neiu on innustanud ka oma klassikaaslasi tervislikumale eluviisile: üks tema klassiõdedest on Irina toel ja juhendamisel samuti kaalus alla võtnud, loobudes rämpstoidust. Eriti hea meel on Irinal oma noorema õe üle, kes on tema eeskujul palju rohkem liikuma hakanud. Irina on endaga rahul ja õnnelik, sest on nii palju saavutanud. Ta ütleb enda kohta, et see on üks imelise muutumise lugu.

Anatoli tegeleb juba poolteist aastat Muay Thaiʼga, mis on maailmas tuntud kui taipoks või kikkpoks. Anatolile meeldib see spordiala ning trenni läheb noormees alati hea tujuga. Varem veetis ta suurema osa vabast ajast arvuti taga. Kui ta hakkas tegelema spordiga, paranes ka füüsiline seisund ja vähenes arvuti taga veedetud aeg. Anatoli eesmärk oli treeningutega parandada oma tervislikku vormi ning õppida kaitsma nii ennast kui ka oma lähedasi. Anatoli on seadnud endale seoses selle spordialaga kindlad sihid ja püüab need saavutada samm-sammult. Tulemused on silmanähtavad – paranenud on hinded koolis ja õppimine edeneb tõhusamalt. Stipendium oli täiendavaks motivatsiooniks, et alaga tõsisemalt tegeleda. Alguses puudusid noormehel kaitse- ja spordivahendid – poksikindad, säärekaitsmed, elastikside ja lõuatõste kang. Asenduskodul ei olnud piisavalt raha, et neid soetada. Anatoli tundis end trennis ebakindlalt ning kartis end vigastada. Nüüd on kõik vajalikud vahendid stipendiumi eest soetatud ja traumade oht minimeeritud. Suveperioodil taipoksi trenne ei toimu, kuid Anatoli käib usinalt sõpradega rannas jooksmas, et füüsilist vormi hoida. Noormees motiveerib ka sõpru oma kehalise võimekuse eest hoolt kandma ning kutsub trenni. Mõned sõbrad on juba Anatoli kutse peale taipoksi treeningutega liitunud. Anatolile on olnud väga tähtis nii fondi kui ka treeneri usk tema edusse.

Jaak mängib sõpradega jalgpalli kodus, sest treeningud lõpetati koolis ära, kuna jalgpallihuvilisi oli vähe. Õppeaasta jooksul esindas ta kooli mitmel jalgpallivõistlusel, kus saavutati ka medalikohti. Jaak mängib ka korvpalli ja käsipalli ning on tubli kergejõustikus. Eriti head tulemused on tal jooksmises, milles ta on treenerilt vaid kiidusõnu saanud. Jaak on autistlik laps, kes hoiab oma riideid ja jalanõusid väga. Talle on oluline, et need oleksid ilusad, aga ka mugavad. Stipendiumi eest soetatud spordivahendid andsid Jaagule juurde enesekindlust, et võtta koos koolikaaslastega võistlustest osa ka uuel hooajal. Jaak ütleb, et jätkab sportimist kindlasti ja esindab ka edaspidi oma kooli.

Vladislavi hobiks on keeled. Noormees on väga tänulik, et tal oli võimalus heategevusfondi hobistipendiumi toel õppida inglise keelt. Ta teatab, et inglise keele eksam kooliaasta lõpus läks hästi ja on kindel, et täiendavad inglise keele tunnid, mida ta stipendiumi toel võtta sai, osutusid eksamil määravaks.

Erik on erivajadusega väikesekasvuline poiss, kellele arst kirjutas kasvu tõttu välja puudetõendi ning soovitas ujumistrennis käima hakata. Kui Erik oli mõnda aega ujumisega tegelenud, selgus arsti juures, et ta on pikkust juurde võtnud ja kasv on eakohane. Puue on tänaseks tühistatud ja poiss väga õnnelik. Tal on hea meel, et sai ujumistrennis käimiseks heategevusfondilt hobistipendiumi.

Oleg tegeleb jalgpalliga. Ta osaleb võistlustel ja naudib sportimist, sest see annab jõudu ja tervis on ka palju parem. Oleg teeb trenni spordiklubis, kus ta on litsentseeritud jalgpallur. Hobistipendiumi saamisega sai noormees juurde enesekindlust ja muutus vastutustundlikumaks, sest stipendium on ju kokku saadud paljude annetajate rahalisest toetusest.

Viktoria sai hobistipendiumi eest ellu viia oma unistuse ja osales rahvusvahelises skautide laagris Leedus. Tüdruk sõitis Leetu nii bussi kui ka rongiga. Laagris tutvus ta noortega paljudest välisriikidest nagu Läti, Leedu, Valgevene ja Ukraina. Uute sõpradega oli väga lõbus. Laager ise toimus metsas ja elada tuli telkides. Söögivalmistamise eest hoolitsesid noored ise. Põnev oli tundma õppida Leedu köögikunsti eripärasid. Vabal ajal sai päevitada, jões ja järves supelda. Aeg lendas sportlikes ettevõtmistes, arendavates mängudes ja skautlikes tegevustes väga kiiresti. Piiga tunneb, et saadud kogemus oli tema jaoks väga kasulik.

Ainar kandideeris SEB Heategevusfondi stipendiumile, kuna tema suureks sooviks oli senisest veelgi intensiivsemalt tegeleda oma lemmikharrastuse jalgpalliga. Väga olulist rolli mängib jalgpallis korraliku ja kvaliteetse varustuse olemasolu, eriti jalanõud. Sellepärast soetas Ainar hobistipendiumi eest esimesena jalgpallijalanõud. Ta on kasvueas noormees ja seetõttu kulub tal aastas rohkem puutsasid kui suurematel lastel. Ainar uuris ka jalgpallijalanõude hindu ja kvaliteedi vahet. Seekord võimaldas stipendium tal osta pisut kvaliteetsemad ja hinnalisemad jalkasaapad. Noormees arvab, et spordikaugemad inimesed ei pruugi mõista, mis vahe on erinevatel jalkajalanõudel, sest väliselt on ka odavamad puutsad sarnased kallimatega. Kuid pärast poodides ja internetis läbi viidud uurimist võib poiss julgelt kinnitada, et vahe on mäekõrgune.
Kuna jalgpall on Ainari suur lemmik, siis naljalt ükski treening vahele ei jää. Sellel aastal valiti ta koduklubi esindusvõistkonna duubelmeeskonda, see oli talle suur au. Eks võistlustega on ikka nii, et kord võidab Ainari meeskond ja vahel vastased. Poisile on aga oluline, et teda on koduklubis märgatud ja tunnustatud. Enesekriitiliselt ütleb ta, et õppimisega võiks paremad lood olla. Ka treener on seda meelt, et haridus on väga tähtis. Treeneril endal on magistrikraad, mille ta on omandanud töö kõrvalt noorte treenerina. See on Ainarile suureks eeskujuks ja innustuseks.

Gert on suur muusikasõber. Kitarri ost aitas teda enda unistusele tublisti lähemale. Nüüd on tal endal isiklik pill, millega eneseteostuse poole edasi liikuda. Gertil on ka oma bänd, kus ta tegutseb juba mõnda aega. Tänu hobistipendiumile soetas noormees endale mitu paari kitarrikeeli ning statiivi, mida tal bändis tegutsedes vaja läheb. Gert arvab, et ilma isikliku pilli ja lisavahenditeta ei oleks ta oma muusikalises arengus sealmaal, kus ta on praegu.

Grete on rahul, et hobistipendium osutus täpselt nii kasulikuks, kui ta oodata oskas. Ilma SEB Heategevusfondi rahalise toeta oleks ta pidanud leppima väiksema osalusega erialatundides, mis oleks tähendanud vähemat võimekust trompetimängus ning ka ebameeldivat tunnet, et ei saa endale piisavalt erialatunde lubada. Praegu tõdeb Grete, et tema trompetimänguoskus on arenenud. Ta lõpetas just kohaliku muusikakooli ning õpetajate ja muude muusikaga seotud tegelaste tunnustussõnad näitasid, et tema trompetisse investeeritud aeg ning fondi stipendium on end ära tasunud. Erialaõpetaja peab Gretet parimaks õpilaseks 20 aasta jooksul, sama meelt on ka neiu kontsertmeister. Grete ise järeldab sellest, et oli hea aasta.

Meelis ja Margus on ühe pere poisid. Stipendiumi eest soetasid nad endale jalgrattad, kuna muusikakool on kaugel ja rattaga on hea seal käia. Meelisele on jalgratas väga vajalik ka terviseprobleemide tõttu. Kui muusikakool mõnel päeval hiljem hakkab, siis jõuavad poisid kodust läbi sõita, et süüa ja seejärel tundi sõita. Poisid tegid tänu uutele ratastele ära ka jalgrattaload – varem ei olnud lihtsalt sõiduriista, millega eksamisõitu teha. Enne eksamit käisid noormehed koos pereisaga mööda linnatänavaid sõitmas ja õppisid liiklusreegleid. Eksami läbisid mõlemad esimesel korral. Muusikakoolis läheb neil samuti hästi. Margus on väga tubli solfedžos ja on sooritanud kõik tööd viitele. Meelisel läheb hästi kitarri erialatunnis. Stipendiumi eest ostetud jalgratastega käiakse koolis ja sõidetakse vabal ajal. Sel õppeaastal lõpetasid poisid muusikakooli teise klassi.

Liisa käib korvpallitrennis. Tüdruk on pärast stipendiumi saamist palju enesekindlam ja tema enesehinnang on tõusnud. Liisa naudib treeningutes käimist, sest uute korvijalatsite, dresside ja sokkidega on palju parem tunne teiste sekka minna.

Liis-Maria oli väga õnnelik, kui sai teada, et talle on määratud hobistipendium. Tüdruk käib jalgpallitrennis ning stipendiumi eest soetas ta endale uued jalgpallipuutsad, kaitsmed ja veel erinevaid asju, mida jalgpallitrennis vaja läheb. Liis-Maria ise ütleb, et tal läheb jalgpallis hästi ning lisab, et siiani on nende meeskond kõik mängud võitnud ja väravaid on ta ka saanud lüüa. Tüdrukute meeskond sai endale ka uue treeneri, kes meeldib meeskonnale väga ja ka Liis-Maria arvates on ta ülitore.

Tuuli on õnnelik, et sai tänu hobistipendiumile osta endale jooksulindi, millel ta saab nüüd joosta või kõndida. Tänu jooksulindile on Tuuli kehaline võimekus ja vastupidavus tasapisi kasvama hakanud. Tantsutrennis ei väsi ta enam nii ära ja jõuab ka kehalise kasvatuse tunnis kiiremini joosta ning pikematel distantsidel vastu pidada. Enesetunne on märksa parem, sest nüüd ei heida kaaslased enam ette, et ta ennast liigutada ei jaksa. Kehakaal ei ole Tuulil veel küll päris normis, aga ta liigub selles suunas. Tänu jooksulindile saab tüdruk vihmase ilmaga trenni teha ka toas. Tal on tõesti hea meel, et saab nüüd lisaks tantsutrennile ka kodus jooksulinditrenni teha, mis on väga oluline tema tervisele. Tüdruk lisab, et peale tema treenivad jooksulindil ka teised pere lapsed. Tuuli arvab, et jooksulindi soetamine oli igati kasulik kogu perele.

Indrek sõitis trikirattaga iga päev. Ühel päeval hakkasid aga ratta osad kuluma ja lagunema. Eks iga asi vananeb, kui tihedalt kasutuses on. Vahel, kui trikk ei õnnestunud, kukkus ratas maha ning sai põrutada, sest maandumine käis suure hoo pealt. Väljavahetamist vajasid kett, kodarad, hammasratas, pedaalid, sadul ja vändad. Seetõttu pidi noormees vahepeal rattaga sõitmises pausi tegema, kuna see muutus juba ohtlikuks. Tänu SEB Heategevusfondi toetusele sai indrek trikirattale uued osad. See võimaldas noormehel trikitamisega jätkata ja edasi treenida. Indrekul on juba uued trikidki selged. Poiss mõtleb neid ka ise välja ja õpetab endast nooremaidki.

Rando sai tänu heategevusfondi hobistipendiumile esimest korda osa võtta Jalgrattakooli lõunalaagrist, mis toimus Hispaanias 2015. aasta suvel. Laager kestis 25 päeva. Maanteetrennis läbiti kokku 1900 kilomeetrit. Maastik oli imeilus ja ilmad mõnusalt soojad. Mägine maastik andis hea treeningkoormuse. Hispaania laagris oli võimalik süüa palju värskeid apelsine, mis olid palju magusamad kui need apelsinid, mida saab Eestist osta. Süüa tegid noored sportlased ise ning ka pesu tuli ise pesta. See kogemus andis eluks vajalikke toimetulekuoskusi.
2016. aastal taotles Rando samuti Hispaania treeninglaagriks stipendiumit, mille ta ka sai. Laagri maksumus oli aga tunduvalt suurem ning ülejäänud 400 eurot kogus noormees aasta jooksul ise kokku. Treeningud kestsid iga päev neli-viis tundi. Kokku läbis Rando jalgrattal 1936 kilomeetrit. Sel suvel panustas Rando kohalike mandariinide söömisesse.
Rando on kindel, et laagritest on talle kasu olnud. Sel aastal saavutas ta oma vanuseklassis Eesti meistrivõistlustel tänavasõidus teise koha. See oli Rando esimene poodiumikoht. Noormees oli oma võidu üle väga uhke ja õnnelik.

Martin on erivajadusega noor mees, kes on juba neli aastat osalenud kurtide spordiklubis. Spordiklubi arendab noori väga mitmekülgselt: tegeldakse kergejõustikuga, mängitakse võrkpalli ja saalihokit. Treeningud toimuvad neli korda nädalas. Martin on käinud võistlemas nii saalihokis kui ka kergejõustikus. Noormees ei ole küll esikolmikusse jõudnud, aga kõige tähtsam on tema sportliku vormi edendamine. Lisaks pakub võistlemine Martinile emotsionaalselt väga positiivseid elamusi. Pärast võistlusi on Martin oma tulemusega alati rahul ja rõõmustab toreda päeva üle. Trennis käimine on väga hästi mõjunud Martini tervisele ja kehakaalule, noormees polegi enam haige olnud. Martin on tänu treeningutele oma välimusega rahul ning tema enesekindlus ja enesetunne on paranenud. Noormees on väga kohusetundlik ja järjekindel nii treeningutes kui ka muudes tegemistes. Martin kasvatajal on samuti hobistipendiumi määramise üle hea meel, sest asenduskodul ei oleks olnud võimalik igakuiselt Martini treeningute eest tasuda.

Jaanika jaoks oli keraamika kursus uus ja huvitav kogemus, seni oli ta klaasist ehteid valmistanud. Piiga jäi kursusega väga rahule, kuigi oli keraamikas alles algaja. Vaatamata sellele, et Jaanika esimest korda keraamikaga kokku puutus, jagus kursuse juhendajal võrdselt aega nii algajatele kui ka edasijõudnutele. Positiivne oli Jaanika arvates seegi, et kui varem oleks ta ehk lihtsalt kodus telekas või arvutis istunud, siis selle asemel veetis ta aega uute inimestega, et endale midagi loomingulist valmistada. Jaanika oli põnevil, kui kursuse lõpus oma asjadele järele läks. Huvitav oli vaadata, milliseks nad pärast põletusahjust väljatulekut kujunesid. Nüüd on tüdrukul oma kätega valmistatud võitoos, mis on pere igapäevases kasutuses. Jaanika tunneb, et tema kunstihuvi on leidnud ka praktilise väljundi.

Hobist võib välja kasvada elukutse

Noore inimese hobitegevus on hea vaheldus rännakutele internetiavarustes ja võimalus kvaliteetaja veetmiseks iseennast ja oma andeid tundma õppides. Õnnestumised hobitegevuses süstivad noore inimese sisse väärtuslikkuse tunnet ja pakuvad eduelamusi. Hobiringides on hea võimalus tutvuda sarnaste huvidega eakaaslastega, vahetada mõtteid ja tunda end kaasatud ning vajalikuna. Isegi kui huvid aja jooksul muutuvad, on varasem hobitegevus mõjunud positiivselt lapse arengule. Järjepidev panustamine ja huvi hobitegevuse vastu võib nii mõneski noores tekitada elukestva huvi armastatud tegevuse vastu ja sellest võib välja kasvada isegi elukutse.

* Osaliselt laste nimed tekstis muudetud.


Merike Villard
projektijuht
MTÜ SEB Heategevusfond